Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Burger & Bestuur Voorschoten

donderdag 29 oktober 2020

20:00 - 23:00
Locatie

Online

Voorzitter
Dhr. mr.drs. C. Bremmer
Toelichting

Wegens de maatregelen voor het bestrijden van het Coronavirus vindt deze vergadering online plaats. De vergadering is live te volgen via You Tube.
De vergadering is ondertiteld. Deze ondertiteling is automatisch gegenereerd; hierin kunnen onvolkomenheden voorkomen. Ziet u een storende fout laat ons dat dan weten via griffie@voorschoten.nl. Klik op de CC-knop om de ondertiteling aan of uit te zetten.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Aanwezig zijn de volgende raads- en burgercommissieleden: Adriaan Andringa, Saskia Boom, Albert Deuzeman, Sjoerd van den Dool, Hans van der Elst, Ad de Graaf, Paul 't Lam, Erik Maassen, Katrien van Meenen, Marleen Persoon, Glenn Zeelt, René Zoetemelk, Wouter van Duivendijk en Mark van Oostrum. Afwezig is Hugo Nordkamp.
    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  2. 2

    Burgers en andere belanghebbenden, die zich daarvoor tevoren hebben aangemeld, worden in de gelegenheid gesteld om hun mening te geven over onderwerpen die hen bezighouden. Iedere inspreker krijgt ongeveer 5 minuten de tijd. Daarna is er gelegenheid voor een gesprek met de commissie.
    Deze vergadering vindt online plaats. U kunt inspreken op de volgende manieren:
    1. Insprekers die beschikken over een communicatiemiddel met internetverbinding, microfoon en camera kunnen vanuit huis online inspreken.
    2. Insprekers die hierover niet beschikken, kunnen naar de raadszaal komen alwaar voor hen een tablet beschikbaar is, waarmee inspreken in de online vergadering mogelijk is.
    3. Het is ook mogelijk een brief of email aan de raad te sturen om uw mening over een onderwerp kenbaar te maken.
    Insprekers wordt verzocht zich uiterlijk maandag voorafgaand aan de vergadering te melden bij de griffie via griffie@voorschoten.nl.

    Besluit

    Van dit punt wordt geen gebruik gemaakt.

  3. 3

    Dit is een vast agendapunt. Raads- en/of collegeleden koppelen zaken terug naar de raad die besproken zijn in de diverse Gemeenschappelijk Regelingen.

    Besluit

    Van dit punt wordt geen gebruik gemaakt.

  4. 4

    In de commissie Burger en Bestuur van 2 juli 2020 is gesproken over het voornemen van het college tot verkoop van het Ambachts- en Baljuwhuis. Het college heeft op basis hiervan geconcludeerd dat het toen voorliggende voorstel moet worden ingetrokken. Het college vraagt de raad of deze conclusie wordt gedeeld en vraagt de raad in te stemmen met het voornemen van het college tot een openbare verkoop onder voorwaarden. De uitkomsten van die procedure worden te zijner tijd voor wensen en bedenkingen aan de raad voorgelegd; het college neemt daaraan voorafgaand geen onomkeerbare besluiten.
    Bijlage Randvoorwaarden is vervangen; zie toelichtende Memo wethouder Cramwinckel.

    Besluit

    De fracties hebben verschillende standpunten over de drie voorgelegde beslispunten, waarmee zij verschillende opvattingen verwoorden over de geschiedenis van het dossier en de wenselijkheid van en voorwaarden voor eventuele verkoop. Het punt gaat als bespreekpunt naar de raadsvergadering van 12 november. Vooruitlopend op de raadsvergadering bereiden de fracties in overleg amendering van het voorstel voor.

  5. 6

    Voor de ontvlechting van de gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Duivenvoorde (WODV) en inpassing in de gemeentelijke ambtelijke organisatie worden voorbereidingskosten gemaakt. De raad wordt gevraagd € 125.000 ter beschikking te stellen ten laste van de concernreserve in de begroting 2020.
    Het voorstel is aangekondigd in informatiebrief 069, onder het kopje Projectgroep. Die brief is als achtergrondinformatie bijgevoegd, en maakt geen onderdeel uit van de beraadslaging.

    Besluit

    De commissieleden spreken zich positief over het voorstel, dat als hamerstuk naar de raadsvergadering van 5 november 2020 gaat.

  6. 7

    Met een nieuwe klachtenverordening wordt vastgelegd hoe de gemeente klachten afhandelt. De gemeenteraad stelt de verordening vast. Deze verordening vervangt de verordening uit 2005.

    Besluit

    De commissieleden spreken zich positief uit over het voorstel. De burgemeester zegt toe om in de interne werkprocessen op te nemen dat de klager de verslaglegging door de klachtbehandelaar krijgt voorgelegd met de vraag of het besprokene goed verwoord is. Het voorstel gaat als hamerstuk naar de raadsvergadering van 12 november 2020.

  7. 8

    De gemeenteraad bestaat uit meer fracties dan in het verleden en af en toe ontstaan tussentijds nieuwe fracties. Dit raadsvoorstel bevat voorstellen hoe hier mee om te gaan. Het gaat over de naamgeving van fracties, financiële fractieondersteuning en vervanging in het presidium. Na akkoord van de raad worden wijzigingen van de betreffende reglementen voorbereid.

    Besluit

    Dit agendapunt wordt gezien de tijd niet besproken en komt terug in de volgende vergadercyclus.

  8. 9

    Dit agendapunt biedt de commissie de gelegenheid om te reageren op en het college te bevragen over de voortgang van de actiepunten. Het is niet de bedoeling om inhoudelijk op de vermelde onderwerpen in te gaan. De overzichten van toezeggingen, moties, amendementen en schriftelijke vragen zijn in Ibabs te vinden.

    Besluit

    Van dit punt wordt geen gebruik gemaakt.

  9. 10

    Dit agendapunt is bedoeld voor vragen over actuele bestuurlijk-inhoudelijke zaken. Onderwerpen voor dit agendapunt moeten 24 uur tevoren worden aangemeld bij de griffie. De rondvraag is bedoeld voor vragen over actuele onderwerpen, die niet op de wijze als in artikel 39 Reglement van Orde kunnen worden gesteld, omdat de actualiteit dit vergt. Louter technische of informatieve vragen worden op een andere wijze gesteld.

    Besluit

    Van dit punt wordt geen gebruik gemaakt.

  10. 11

    Besluit

    Ca 23:20 uur.